Kdyby mi někdo v prváku řekl, že se budu jeden a půl roku učit distančně z domova, nejspíše bych se mu vysmál. Avšak právě tak to teď je. Do školy se vlastně 1,5 roku skutečně nechodilo, což nám jako studentům přineslo radosti i strasti.
Když se v březnu zavřely školy, studentům zpočátku nastaly takové speciální prázdniny. Osobně jsme ale byli celkem rádi, když školy začaly narychlo a chaoticky realizovat distanční výuku. Některé školy, jako třeba ta naše, na to byly připravené, jiné na distančních platformách teprve začaly poprvé pracovat.
Aby tento článek nebyl jen o našich pohledech na věc, zeptali jsme se dvou učitelů, jednoho ze základní a druhého ze střední školy, abychom vám čtenářům přinesli pohled druhé strany.
Pohledy učitelů ZŠ a SŠ
V diskuzi s pedagožkou ze základní školy jsme vyzkoumali, jak v počátku, tak i nyní bývá velkým problémem udržet pozornost žáků v hodině. Jelikož učitel není fyzicky přítomen, je prakticky nemožné uhlídat to, čemu se žák na druhé straně obrazovky skutečně věnuje, natož jestli se školním povinnostem vůbec věnuje celkově. Problémy nastávají spíše u starších žáků než u mladších dětí.
S postupným rozvolňováním poté nařízení přišly s rotační výukou základních škol, což učitelům značně přitížilo. Některé třídy totiž musely učit prezenčně, jiné stále distančně.
Na středních školách tolik problémů nebývá, protože jsou studenti rozumnější a blíže dospělosti. Nejhorší věc, kolem níž se točila spousta spekulací, byly maturity. Nikdo si nemohl být jistý, co a jak bude fungovat. Většina studentů tak raději pilně studovala, neboť bylo jasné, že maturity bude chtít stát zachovat za každou cenu.
Pohled žáků
My, jakožto studenti, jsme vnímali distanční výuku ve většině případů pozitivně. Byli jsme schopni se naučit pracovat s vlastním časem, rozvrhnout si úkoly tak, abychom mohli všechno jednoduše stíhat. A když jeden z nás narazil na problém, mohl jednoduše kontaktovat své spolužáky, učitele, své přátele, kteří mu dokázali poradit.
Distanční výuka se ale postupem času stávala vlastně jedním velkým samostudiem, protože ne všechny předměty se dají vhodně vyučovat distančně. U některých je holt potřeba ta praxe, které se nám nedostávalo.
Z hloubi duše jsme tedy doufali, že bude brzy vystaven plán, jak bude fungovat praktické vyučování, ale marně. Jedním ze zdrojů informací byl pro žáky i Instagram @choco_afro, který pravdielně informoval své sledující o aktuálních opatření nejen ve školství, proto jsme na motivy jeho žlutých vykřičníku vytvořili hlavní fotku článku. Na plán jsme čekali až do konce tohoto roku. Od poloviny května se narychlo řešily maturity a ročníkové práce. V posledním měsíci se už podle našeho pohledu nedala dohnat ta kupa praktických věcí, které jsme za celou dobu distanční výuky zameškali.
Distanční vyučování muselo zdolat spoustu obtíží, ale alespoň umožnilo každému z nás se více zdokonalit v práci s počítačem a jinými zařízeními a platformami na internetu. Dali jsme dohromady i časovou osu některých událostí tohoto roku, se kterou si je můžete připomenout.