Koordinace preventivních aktivit ve škole
- seznámit vedení školy s obsahem programu a domluvit základní pravidla jeho realizace
- spolupráce školní metodičky prevence s ostatními pedagogy, s pracovníky pedagogicko‑psychologické poradny a dalšími organizacemi, které se zabývají danou problematikou
Vlastní program
A) Konkrétní aktivity pro jednotlivé ročníky
První ročníky:
- besedy s výchovnou poradkyní a metodičkou prevence na téma Adaptační problémy středoškoláků
- formování třídních skupin
- ekologie – besedy a aktivity v přírodě
- přednáška a beseda na téma Neonacismus, rasismus a další extremistické jevy naší současnosti
- audiovizuální tvorba dětí a mládeže s tematikou mladí a média, např. jakou roli hrají média při formování názorů a životních postojů dětí a mládeže
- lyžařský výcvikový kurs
- exkurze do Krajské knihovny
- seminář protidrogové prevence
- seminář Kyberšikana - PČR
Druhé ročníky:
- ekologické semináře
- filmový festival Jeden svět
- přednáška a beseda na téma Neonacismus, rasismus a další extremistické jevy naší současnosti
- audiovizuální tvorba dětí a mládeže s tematikou mladí a média, např. jakou roli hrají média při formování názorů a životních postojů dětí a mládeže
- multimediální představení The Action (organizuje Besip)
- formování klimatu třídy – dotazníky, besedy
Třetí ročníky:
- návštěva koncentračních táborů Terezín nebo Osvětim
- program dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět
- multimediální představení The Action (organizuje Besip)
- týdenní sportovně-turistický kurs
- formování klimatu třídy – dotazníky, besedy
Čtvrté ročníky:
- semináře k tématům Jak se zorientovat na trhu práce, Jak uspět při pracovním pohovoru a Finanční gramotnost
- beseda s policistou, právníkem, pracovníkem probační a mediační služby aj.
B) Další aktivity, realizované v průběhu výchovně-vzdělávacího procesu, které jsou zaměřeny na všechny studenty
- Odborné exkurze do podniků / strojírenské, elektrotechnické a počítačové firmy v regionu, elektrárna Temelín, TPCA Kolín aj. /
- Návštěva odborných výstav / Invex, Mezinárodní strojírenský veletrh Brno, Ampér, veletrh strojírenských technologií, autosalon Lipsko /.
- Výlety do Prahy / muzea, divadla, výstavy umění, exkurze do České televize, planetárium, Pražský hrad aj. /.
- Návštěva vybraných filmových, divadelních a hudebně-vzdělávacích představení.
- Plesy školy
- Účast studentů v soutěžích
- olympiády v českém, anglickém a německém jazyce, matematice a fyzice
- mezinárodní matematická soutěž Klokan
- mezinárodní soutěž Neisse ve znalostech z fyziky a elektrotechniky
- soutěž středních škol v programování
- literární soutěže
C) Volnočasové aktivity
- Nabídka sportovních kroužků: basketbal, fotbal ( zároveň po celý školní rok probíhá
- mezitřídní fotbalový turnaj), volejbal, florbal, šachy. Studentům je také k dispozici moderně vybavená posilovna.
- Školní časopis – Studenti již několik let vydávají školní časopis Zkrat, pravidelně každý měsíc nové číslo. Časopis dává nejen prostor pro tvořivost studentů, ale zvyšuje také jejich zájem o dění ve škole. Zkrat má i svou elektronickou podobu a je zveřejňován na webových stránkách školy.
D) Klíčové kompetence prevence v rámci podpory zdraví a zdravého životního stylu jako součást jednotlivých předmětů
- Český jazyk a literatura – patologické jevy v dílech spisovatelů, média a jejich vliv na formování názorů mladých lidí.
- Cizí jazyky – život a problémy mládeže v jiných zemích, drogové závislosti.
- Základy společenských věd – utváření národní identity, boj proti rasismu a xenofobii, opiové války, kolonialismus a jeho důsledky, zákonodárství, člověk ve společnosti, zdravý životní styl, ochrana vlastního zdraví, sociálně patologické jevy jako celek
- Chemie – zneužívání návykových látek, rizika vzniku závislosti, léky, nikotin.
- Praxe – bezpečnost a ochrana zdraví při práci, práce s organickými rozpouštědly, s elektrickým proudem, s otevřeným ohněm.
- Tělesná výchova – výchova ke zdravému životnímu stylu, vliv omamných a psychotropních látek na lidské tělo, účast v mnoha sportovních soutěžích středních škol na okresní i krajské úrovni.
- Biologie – potravní řetězec, poruchy příjmu potravy a jejich důsledky, zdravý životní styl (alkohol, nikotin, drogy).
- Výpočetní technika – problematika internetu a závislosti na počítačových hrách, virtuální realitě a počítačích obecně.
- Matematika – patologické hráčství (v rámci výuky kombinatoriky).
- Ekologie – výchova ke zdravému životnímu styl
E) Školní knihovna
- Ve školním roce mají studenti možnost navštěvovat školní knihovnu, tzv. Infocentrum, kde jsou jim k dispozici odborné i populárně naučné časopisy, noviny a téměř 8 000 knižních titulů jak odborných, tak beletristických.
F) Internet
- Studenti mohou ve volném čase využívat Internet, od pondělí do čtvrtka do 19 hodin a v pátek do 15 hodin.
G) Schránka důvěry
- Studentům je k dispozici schránka důvěry, umístěná v prvním patře vedle sborovny. Ve čtyřech vitrínách (dvě v prvním a dvě ve druhém patře) jsou publikovány důležité informace k výchovně vzdělávací problematice.
- Konzultační hodiny
- Metodička prevence Mgr. Jana Dousková
- úterý 12.30 – 14.30 a dle dohody
H) Spolupráce s rodiči
- Rodiče budou informováni na třídních schůzkách, které se konají dvakrát ročně, o realizaci minimálního preventivního programu na škole. Škola nabízí rodičům pomoc (funkční poradenský systém školy včetně kvalitní práce třídních učitelů směrem k rodičům) nebo její zprostředkování (adresář poskytovatelů služeb zabývajících se problematikou zvládání sociálně nežádoucího chování) při řešení problémů s dětmi. Spolupracujeme s rodiči i při pořádání vzdělávacích a výchovných akcí.
- Rodiče jsou také seznámeni s postupem školy v případě problémů žáků s drogami, alkoholem a šikanou.
- Využíváme všech forem komunikace – telefon, e-mail, osobní setkání.
I) Seznam zařízení, která se zabývají problematikou primární prevence v oblasti sociálně patologických jevů, a další užitečné kontakty
- Seznam zařízení ke stažení (pdf).