Rady pro všechny předměty
V jednotlivých předmětech je nezbytné postupovat individuálně podle typu a tíže SVPU. Určitě to neznamená pro daného studenta automaticky lepší známku, jde o to vytvořit podmínky pro co nejlepší výkon. U mnohých postupů se jedná o intuitivní záležitost, kterou řada učitelů ve výuce dělá automaticky. Níže jsou uvedeny obecně platné rady pro všechny předměty.
- užití diktafonu
- pomoc laptopu
- zkoušet ústně spíše než písemně
- zadávat testy spíše než písemky
- dát více času na zpracování úkolu
- poskytnout studentovi již hotové zápisy s místy na doplňování
- strukturovat učební texty
Je na to čas?
Nezanedbatelnou otázkou pro učitele je, zda je na takovýto přístup ke studentovi dostatek času. Samozřejmě z počátku bude časová investice větší, zejména díky tomu, že bude třeba nastudovat a zvyknout si na konkrétní opatření a přístupy. Později však budou postupy zautomatizované. Stejně tak časová investice do studenta se SVPU v konzultačních hodinách se může velmi rychle vrátit. V konečném důsledku a po „zaběhnutí“ takového systému dojde k ušetření času.
Je také třeba mít na paměti, že mnoho z uvedeného není třeba realizovat ve zvláštním vyhrazeném čase. Dané postupy lze aplikovat v době, kdy ostatní studenti píší nebo samostatně pracují. Případně je lze využít pro celou třídu, protože jsou názorné a mohou usnadnit studium všem studentům, nejen s SVPU.
Český jazyk
Český jazyk je jeden z předmětů, ve kterém mají studenti s poruchami učení největší problémy. Mohlo by jim pomoci následující:
- zpřehlednění učiva – důraz na strukturaci učiva
- na papíry velkého formátu, v sešitě
- na nástěnce
- vést studenty k vypracování přehledných gramatických tabulek s užitím barev
- při výkladu užívat barevné znázornění (barevné fixy)
- výukové hry
- se skrývačkami (hledej číslovky odvětví – 2)
- vymýšlení vět na slovní druhy
- lístěčky se slovy apod.
- opravovat chyby v napsaném textu
Diktáty
S čím mají jednotlivé skupiny studentů v diktátech problémy:
dysortografii - znají pravidla, ale neumí správně napsat;
dyslektici – mají problémy se čtením diktátu (kontrolou);
dysgrafici - se soustředí na psaní (mnoho energie) a pak následně mají problém v gramatice.
Bylo by obecně dobré diktát realizovat ústně popřípadě ústně přezkoušet po diktátu (zdůvodnění jevů). To ovšem nejde vždycky. Proto je vhodné se řídit níže uvedenými tipy.
- zadávat diktáty předem procvičené (u těžkých forem SVPU)
- slova víckrát cvičená
- diktát jen slov (ne vět) – 10- 20 slov
- diktát malého množství krátkých vět na daný jev cca 5-6 vět
- nestřídat moc jevů v jednom diktátu!
- diktát psát na učitelově nebo školním laptopu
- více času – vysbírat od žáka s SVPU jako posledního
- tempo diktování dle nejpomalejšího
- hodnotíme, co dítě stihlo
- dáme jen půlku z diktátu pro ostatní
- tlakový diktát – na určitý daný čas
- diktát jako doplňovačka
- pracovní listy na procvičení jevů (u 1.roč.)
- napsat správně slovo, kde se chybovalo, nezvýrazňovat chyby
- nepodtrhávat chyby červeně – to si mají tendenci zapamatovat
- popř. vést žáka k tomu, aby si vytvořil speciální sešit na slova, ve kterých chybuje
Literatura
Studenti s SVPU mají často záporný vztah ke čtení, proto je dobré je ke čtení motivovat. Texty lze volit také více „přívětivé“ , roli hraje téma, členění textu, velikost písma a ilustrace.
Tipy na hry motivující ke čtení:
- hádání spisovatele (jsem K.H.Mácha)
- určit autora dle úryvku
- nakreslit komiks z díla, karikaturu umělce
- letáčky, plakáty s autory
- vlastní čítanka
- vlastní báseň shrnující děj v knize apod.
- vymyslet konec daného příběhu
- Čtení i komiksů
- Čtení v duetu (střídání se)
Zkoušení z literatury:
- ústně
- testy s možností volby
- hlavní orientace v literární historii, názor na dílo apod.
Sloh
V čem jsou obtíže:
dyslektici - problém s kontrolou textu;
dysortografici – problém s pravopisem;
dysgrafici - snížená kvalita písma.
Tipy a nápady:
- hodnotit obsah, nápaditost, dodržení slohového útvaru a ne formu
- užití počítače (pozor na automatickou korekci chyb pomocí programů – lze vypnout!)
- zadávat psaní kratších příběhů
- dokončit příběh
- hodnotit ústní projev
- hry se slovy (přísloví, synonyma, homonyma, protiklady, pranostiky, reklamy, přísloví, křížovka..)
- reportáž – diktafon
- „osud“ předmětu
- recept
- detektivka
- řešení situace
Cizí jazyky
S cizími jazyky mají žáci s SVPU také velké obtíže. Neznamená to však, že by se je neměli učit. Objevují se stejné obtíže jako v českém jazyce plus:
- obtíže v zapamatování si slovíček
- neobvyklá výslovnost
- problém odlišné akustické a grafické podoby slov
Je důležité zvážit typ cizího jazyka, který si student volí. U němčiny například činí velký problém, že se jinak píše a jinak čte a má mnoho pravidel. U angličtiny je méně výjimek, objevuje se častější v médiích. Cílem je, stejně jako u jakéhokoliv studenta, naučit porozumění jazyku, znalosti základních pravidel a zejména schopnost dorozumět se.
Tipy:
- upřednostnit ústní zvládání jazyka
- užívat sluchovou cestu pro naučení se
- magnetofon, diktafon, předříkávání
- poslechy s přepisem textu
- písničky, hádanky, anekdoty
- názornost (konkrétní předměty – slovníky, pexesa, lístečky)
- každodenní situace
- běžné fráze, běžné nápisy (vlak, restaurace, hotel..) a návody výrobků
- méně slovíček a častěji opakovat
- gramatické přehledy (mapy, schémata)
- správná výslovnost (přibližně)
- více času
- kratší texty ke čtení
- doplňovačky, doplňování slov
- v písemném projevu tolerovat slova napsaná alespoň foneticky správně
U studentů se SVPU je také třeba zohlednit znalosti i jiné než jazykové – kultura a zvyky dané země, filmy, knihy apod. a stejně tak i vztah k jazyku.
Matematika, fyzika, chemie
Matematika
Matematika bývá (nejen) pro studenty s SVPU oříškem. Problémy mají:
dyskalkulici – viz dyskalkulie
dyslektici – čtení slovních úloh, záměny čísel
dysgrafici - problémy v rýsování (geometrii), nákresech, v grafech, problém v zápisu tvarově podobných číslic, problém v pořadí číslic
Doporučuje se:
- používat pomůcky:
- kalkulačky, matematické tabulky, návody postupů na kartičkách, popř. Tahák do kapsy (Tobiáš)
- využívat názorných pomůcek, pokud to jde
- rozfázovat pracovní postupy
- vytvořit jednoduchý postup řešení skupiny typů úkol a graficky jej znázornit
- preferovat ústní formu
- dát více času
- kontrolovat pochopení zadání
- zkoušet zvládnutí a pochopení učiva
- kontrolovat postup – jednotlivé kroky
- opakovat velmi často
- v geometrii tolerovat sníženou kvalitu rýsování, ale postup musí znát!
Fyzika, chemie
- problém se vzorci, rovnicemi, názvoslovím
- problém s převody jednotek, grafy
Odborné předměty
Je nutné
- naučit studenta pracovat s textem:
- strukturovat text
- dělit si jej na kratší úseky
- podtrhávat klíčová slova
- vytvořit osnovu, "pavouka" (myšlenkovou mapu)
- kontrolovat u studenta pochopení textu
- věnovat pozornost čtení cizích výrazů – mnemotechnické pomůcky
- zapojovat do výuky názorné pomůcky
- využívat audiovizuální techniku
- využívat pohyb a činnost
- používat aktivizující styl učení
- vést zápisy do sešitu:
- krátké zápisy do sešitu, osnova a hlavní body
- popřípadě hotový zápis od učitele, zvýraznit
- užití grafického znázornění, mentálních map
- vhodný styl učení:
- přečtení
- podtrhávání
- předříkávání
Literatura
Cermat - maturita bez handicapu
CERMAT: Maturitní zpravodaj 4/2008.
CIMLEROVÁ, P., POKORNÁ, D.: K problematice diagnostiky SPU u dospívajících. In: Sborník Specifické poruchy učení 1997–98. Praha : Portál, 1998
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., SOVOVÁ, H.: Specifické poruchy učení na 2. stupni ZŠ. Praha: D & H, 2003.
MERTIN, V., KUCHARSKÁ, A. a kol.: Integrace žáků se specifickými poruchami učení. Praha: IPPP, 2007.
MICHALOVÁ, Z.: Specifické poruchy učení na 2.stupni ZŠ a na škole střední. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 2001.
MŠMT ČR: Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování č.j.: 13 711/2001-24
NOVOTNÁ, N: Všechna ta „dys“aneb průvodce učitele po specifických poruchách učení
na střední škole. Praha: Gymnázium Jana Palacha, 2009
POKORNÁ, M.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2006.