IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE
Název ŠVP: Informační technologie
Zaměření: Desktopové, mobilní a webové aplikace a multimédia
Kód a název oboru vzdělání: 18 - 20 - M/01 informační technologie
Délka a forma vzdělávání: 4 roky, denní studium
Stupeň vzdělání: střední vzdělání s maturitní zkouškou
Platnost ŠVP: 1. 9. 2021
Adresa školy: SPŠ a VOŠ Liberec, Masarykova 3, 460 84 Liberec 1
Zřizovatel školy: Krajský úřad Liberec
Obor Informační technologie je čtyřletý maturitní zkouškou zakončený studijní obor vycházející z RVP Informační technologie (18-20-M/01).
Studenti tohoto zaměření mají ve svém studijním plánu kladen větší důraz na vývoj software, design a tvorbu webových stránek a aktivní užití multimediálních aplikací (např. tvorba a úprava webové i tištěné grafiky, gravírované, vyřezávané grafiky nebo 3D tisk). Počítačové sítě, operační systémy a hardware počítačů je zde spíše doplňkovým obsahem pro získání komplexního vhledu do informačních technologií.
UPLATNĚNÍ ABSOLVENTA
Absolventi tohoto zaměření se uplatňují v oblastech:
- programování a vývoj vývoj webových desktopových a mobilních aplikací, návrh databází - programátor, vývojář;
- návrh a kódování uživatelských rozhraní a webových stránek - webdesigner;
- návrh a realizace počítačových sítí - správce sítě;
- poradenství v oblasti prodeje IT vybavení - obchodník s IT;
- opatření pro zajištění kybernetické bezpečnosti;
- obecné i specializované podpory uživatelů prostředků IT - pracovník uživatelské podpory
Většina absolventů pokračuje ve studiu na technických vysokých školách:
- Fakulta informačních technologií ČVUT
- Fakulta mechatroniky, informatiky a mezioborových studií TUL
- Fakulta informačních technologií VUT Brno
- Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy
ZNALOSTI A DOVEDNOSTI
Na SPŠ mají studenti tohoto zaměření možnost získat znalosti a dovednosti v oblastech:
- softwarová podpora - studenti ovládají běžné aplikace (kancelářské, grafické, ...) a jsou schopní poskytovat běžným uživatelům pomoc a podporu
- využití IT technologií - studenti dovedou vymodelovat 3D objekty vhodné k tisku, ovládají 3D tiskárny, řezací plotter, laserovou gravírku...
- návrh a programování aplikací - studenti navrhují algoritmické řešení problémů, vytvářejí vlastní programy pro desktopové i mobilní prostředí
- návrh databází - studenti navrhují optimální strukturu dat jako základ pro své aplikace
- vývoj webových aplikací - návrh a kódování webových stránek a kompletní (SPA) aplikace s využitím prostředků pro tvorbu back-endu a front-endu
- počítačová grafika - úprava rastrové a vektorové grafiky, zpracování videa
- design uživatelských rozhraní - studenti se učí navrhovat webové stránky a mobilní aplikace s ohledem na funkční design a dobrou orientaci uživatelů v prostředí (tzv. UI a UX)
- počítačové sítě - navrhují a dokáží posoudit možnosti bezpečného vzájemného propojení více počítačů a obecného zabezpečení komunikace
- umělá inteligence - využívání aplikací generativní AI a návrh aplikací s využitím umělé inteligence a strojového učení
- kybernetická bezpečnost - studenti posuzují, navrhují a realizují opatření pro zajištění kybernetické bezpečnosti
Učební plán
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů | Počet týdenních vyučovacích hodin | |||||
1. ročník | 2. ročník | 3. ročník | 4. ročník | Celkem | ||
Všeobecné předměty | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Český jazyk a literatura | CJL | 3 | 2 | 2 | 3 | 10 |
Anglický jazyk | ANJ | 2/2 | 3/3 | 3/3 | 3/3 | 11/11 |
Německý jazyk | NEJ | 2/2 | 0 | 0 | 0 | 2/2 |
Matematika | MAT | 4 | 3 | 4 | 4 | 15 |
Fyzika | FYZ | 2 | 2 | 0 | 0 | 4 |
Chemie a ekologie | CHE | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Základy společenských věd | ZSV | 2 | 2 | 2 | 0 | 6 |
Ekonomika | EKO | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
Tělesná výchova | TEV | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Odborné předměty | ||||||
Číslicová technika | CIT | 0 | 3/1 | 0 | 0 | 3/1 |
Databázové systémy | DBS | 0 | 2/1 | 0 | 0 | 2/1 |
Základy elektrotechniky a elektroniky | ZAE | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 |
Informační a komunikační technologie | IKT | 3/2 | 0 | 0 | 0 | 3/2 |
Kybernetická bezpečnost | KYB | 0 | 0 | 3/1 | 0 | 3/1 |
Multimédia | MMA | 0 | 2/2 | 3/3 | 0 | 5/5 |
Multiplatformní aplikace | MPA | 0 | 0 | 2/2 | 2/2 | 4/4 |
Operační systémy a hardware | OPH | 0 | 4/2 | 0 | 0 | 4/2 |
Operační systémy a sítě | OPS | 0 | 0 | 5/2 | 5/2 | 10/4 |
Praxe | PRA | 3/3 | 2/2 | 0 | 0 | 5/5 |
Programování | PRG | 0 | 3/2 | 3/2 | 3/2 | 9/6 |
Technická dokumentace | TED | 2/2 | 0 | 0 | 0 | 2/2 |
Webové aplikace | WEB | 0 | 3/2 | 2/2 | 3/2 | 8/6 |
Základy algoritmizace | ZAL | 3/2 | 0 | 0 | 0 | 3/2 |
Povinně volitelné odborné předměty | ||||||
Skupina 1 | ||||||
Projektové řízení | PRJ | 0 | 0 | 0 | 2/2 | 2/2 |
Umělá inteligence | UIN | 0 | 0 | 0 | 2/1 | 2/1 |
Skupina 2 | ||||||
Výrobní praxe | VPR | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 |
Celkem vyučovacích hodin | 33/13 | 33/15 | 33/15 | 31/14 | 130/57 |